sol och regn

Ja ni, vädret vill inte riktigt samarbeta med oss här på Koh Tao. Vi fick en riktigt bra dag i förrgår, med strålande sol hela dagen. Då tog vi en longtail boat ut till två små öar som satt ihop med en liten smal strand, Koh Nang Yuan. Hur vackert som helst! Vi låg på stranden, gick upp till en viewpoint, åt lunch och hade det allmänt bra.

Men igår så kom regnet. Det öste ner heeeela dagen så det fanns inte så mycket att göra. Vi hann en liten bit längst strandpromenaden och shoppingen. Sen blev det vila på rummet, följt av mat och fotbollstittande på en restaurang. Spöregn även hela natten men runt 9 imorse blev det uppehåll och vi håller tummarna för att det ska börja spricka upp nu så vi kan lägga oss på stranden.

lite bilder fran Bali

Koh Tao

Efter mycket resande och laaaang vantan ar vi antligen framme! Vi flog fran Bali till Phuket och eftersom vi kom fram pa eftermiddagen var vi tvungna att overnatta dar en natt. Vi borde kanske passat pa att utforska Phuket town men vi var helt slut sa efter middagen gick vi raka vagen till hotellrummet. Forsokte byta rum da vi hittat bedbugs (!!!!) i sangen men det enda vi fick var nya lakan. Av ren utmattning lyckades vi somna anda.

Gick upp en timme for tidigt pa morgonen da vi glomt stalla tillbaka klockan efter Bali, men lika bra det sa vi hann ata frukost. Nu var det meningen att vi skulle aka buss till piren, ta en bat over till Koh Samui och sedan en bat darifran over till Koh Tao. Vi hade blivit lovade att batarna over till Koh Tao skulle ga hela tiden sa det var bara att hoppa pa en nar vi kom fram. Tydligen sa gick det bara en bat klockan 11 pa morgonen varje dag sa det skulle innebara att vi skulle behova sova en natt pa Koh Samui och bli annu en dag forsenade!!

Vi bestamde oss da for att betala ytterligare lite och ta nattbaten direkt over till Koh Tao. Det betydde dock att vi var tvungna att sitta och vanta fran ca 13.00 till baten gick klockan 23.00. Kul dag!!!!

Nu ar vi ialla fall framme pa Koh Tao dar vi ska stanna i 4 natter. Solen ar pavag upp sa snart blir det stranden, wihoo! :)

strålande sol

Hellooo allihopa, hade tänkt slänga in massa bilder här från bali eftersom vi varit väldigt dåliga på det men internet vill inte samarbeta. Det tog 20 minuter att ladda upp en bild så ni får nöja er med dom här just nu.

Har egentligen inget speciellt att säga, ville bara in och skryta lite hehe. För tillfället går det ingen nöd på oss om man säger så. Inget regn på 3 dygn och idag är det strålande sol. Vi hade en riktigt lyckad utgång igår igen som avslutades med poolhäng mitt i natten. Just nu sitter jag i skuggan på altanen medan fia och jossan ligger vid poolen. Det spelas musik i högtalarna, vårat hotell är jättefint, det är kanonväder, lite då och då kommer det folk förbi och pratar en stund. Jag har det rätt bra alltså! Ska snart gå och hämta våra nytvättade kläder och sen ska vi till ambassaden för att lösa det här med visum. Imorgon förmiddag drar vi till thailand. Vi är så himla taggade!

Change of plans...

OK, vi har en del att berätta för er. kan börja med att berätta för er som inte vet att vi har badat med en delfin. Alfa hette hon och var 7 år. Vi fick pussar, kramar, vi kastade boll och massa annat med henne. Så himla underbart!! Svårt att beskriva.

Jag och Sofia har tröttnat på att det är dåligt väder, molnigt och regnit,dem har även ställt in alla båtar ut till Giliöarna för att det är dåligt väder, så vi började kolla efter att åka tidigare till Australien. Precis innan vi skulle boka om, får vi reda på att vädret på östkusten i Australien är ungefär lika dåligt som här. Fan, också. Vi började kolla väderleksrapporter, pratade med alla som varit i Australien eller som kommer därifrån. Alla säger samma sak, dåligt väder! Är mer sol än här, men fortfarande är det slutet på regnperioden där. Så vi blev ledsna och kände "vad fan gör vi nu?" Efter mycket om och men så bestämde vi oss. Vi ändrar ruten. Tråkigt, men sant. Vi vill ha sol, och vi vill få ut så mycket vi bara kan av våran resa. Så vi har nu bokat om och åker tillbaka till Asien. Vi ska ta alla öar och platser vi inte hann med, kanske ta oss till Laos och vidare.
I början var vi lite nedstämda, men nu är vi taggade igen. Alla svenskar vi träffat och hänger med här på hotellet, ska också dit så vi har många att hänga med. Sen är det svensk festival när vi kommer dit, med Hoffmeastro, Timbuktu, Maskinen och andra. Vi ska dyka på Koh Tao, gå på full moon party och ta oss till Chang Mai.
Tråkigt att skippa Australien, verkligen, men vi får ta det en annan gång helt enkelt. Vi känner att detta kommer bli bra iallafall.

Igår kom Jossan och Madde hit. Vi fixade rum på vårat hotell. Grymt bra här, vi trivs på hotellet. Vi har haft 2 regnfria dagar, fast moln. Igår var vi ute med alla svenskar och det var grymt roligt. Sega idag, har bara suttit och skrattat åt ingenting hela dagen. Ikväll fyller Marcus 25 år och det ska firas. Poolpartyt börjar om några timmar. Maddeoch Jossan har också bokat om och åker till Thailand 2 dagar efter oss. Så vi kommer se mer av varandra :)

Turen är inte med oss här.

Bali har än så länge inte fungerat som vi vill. Det regnar och är molnigt. Vi hade tur att det var strålande sol vår utflyktsdag. Igår skypade vi med familjen och skulle sen gå hem och göra oss iordning för en ute kväll. Men Sofia började må illa och fick ont i magen. En stund senare så var "magsjukan" igång. Jag kände direkt att jag inte kommer klara mig ur detta, då vi ligger i ett instängt rum. Så sant, 1 timme senare var det min tur... sen turades vi om att springa på toaletten hela natten.

På morgonen var det bättre, men vi var slut i kroppen. Fick i oss 2 rostade mackor och te, innan vi somnade om. Sen har dagen inte sett bättre ut. Regn, moln och två illamående tjejer. Vi som skulle ta oss ut till Ulivato och prova på att surfa idag!!! Gahhh!

Vi fick iallafall en liten underhållning igår och ett gott skratt. Vår svenske granne Håkan, kom hem full och ville prata. Efter en stund tycker han att han behöver en öl till och ska gå till poolbaren. Först snubblar han och ramlar omkull precis nedanför våran terass, han tar sig upp och ska gå över en liten bro, han får sån  fart på nedvägen att han inte kan stanna och ramlar ner i fiskdammen som ligger raktfram. Där i simmar sjukt stora fiskar, ahaha. Vi försöker hjälpa honom upp, men han vill inte riktigt ha hjälp. När han tar sig upp, ramlar han in i buskarna innan vi får in honom på rummet. Men tydligen hade han tagit sig ut på krogen igen för han mötte Sofia vid halv 6 på morgonen när hon skulle handla vatten, och han var på väg till McDonalds.

Vårat hotell Gora Beach Inn.

Bali

Vi ar framme pa Bali! Eller vi har varit har sen i tisdags kvall men haft lite strul med internet. Nagot vi inte visste om ar att det fortfarande ar regnperiod har, det hade vi ju inte riktigt raknat med. Hittills har det varit lite upp och ner, det kommer lite skurar da och da men vi hoppas pa att det mest kommer regna pa natterna.

I tisdags kvall nar vi gick runt och letade hotell traffade vi pa Sofias kompis fran sverige. Hur stor ar chansen?? Vi fick lite tips av henne. Vi tog in pa ett billigt hotell bara for natten och tog sedan en lugn kvall pa rummet. Pa onsdagen var det dags igen att slanga upp ryggsackarna pa ryggen och ga runt och leta hotell. Vi bestamde oss for att lyxa till det lite med ett hotell med pool, woho! (75 kr var per natt) Vi pratade lite med vara grannar och dom gav oss tips om vart vi skulle ga pa kvallen. Det blev svenska kottbullar med potatismos, brunsas och lingonsylt till middag. Billiga drinkar, lekar, sporegn innan vi drog oss vidare till Spy Garden. Gratis drinkar for tjejer till klockan halv 12. Blev dock en ganska tidig kvall for oss efter en natthamburgare saklart.

Pa torsdagen gick vi upp tidigt for vi hade bokat en batutflykt. Dock regnade det sa vi skot fram det en dag och gick och la oss igen. Vid 2 sprack det upp och vi la oss vid poolen i 3 timmar. Klockan hann bli 6 och vi drog oss ut for middag. Sen kom regnet igen, och inte lite inte. Sa det blev en lugn och mysig kvall pa varan uteplats.

Fredag, dags for utflykt till Lembongan Island. Stralande sol heeela dagen! Vi har akt rutschkana, snorklat, akt bananbat, solat pa dack, gatt i land och badat i pool, fatt god lunch och bara haft det allmant bra. Nar vi kom hem pa eftermiddagen har vi atit middag och gatt och tittat i alla affarer. Shoppat lite saklart.

Imorgon hoppas vi pa fint vader igen sa vi kan aka pa nasta utflykt vi har planerat! Hall tummarna :)

Sista dagen i Bangkok

Fia har fortfarande svårt att sova. Sover max 3 timmar om natten om det blir någon sömn alls. Men än så länge orkar hon med dagarna utan några grinigheter.
Vi tog oss iväg till museumet på morgonen. Denna vistelse var skrämmande, äckligt, gripande och väldigt intressant. Ett sjukhus museum där dem har bevarat riktigt kroppar av mördare och våldtäktsmän. Även en massa kroppar av bebisar som fött med olika sjukdomar, missbildningar eller dött innan födsel. Detta var äckligt, men man kunde inte sluta titta. Organ med skottskador, från olyckor och allt man kan tänka sig. Även en avdelning om tsunamin. Bilder man inte fått sett på tv eller i tidningarna hemma. Man kunde läsa om hur man identifierade kropparna, man fick se hur kropparna såg ut. Och se en film där folk som överlevt berättade mer och även läkares historia om kaoset och arbetet dem gjorde. Detta var mycket intressant. (tyvärr fick man inte ta bilder där inne)

Efteråt åkte vi vidare till MBK, för sista shoppingen. Idag shoppades det loss på skor och dem sista presenterna till familjen där hemma. Efter några timmar, åkte vi hem för att Fia behövde hinna träffa doktorn igen. Här var besöket och medesinen gratis. Generöst, men gav dem en liten donation. Antibiotika i några dagar igen. Vi åt middag och sedan tog med alla våra saker som shoppats för att gå till posten. Fia har fått ihop 6 kg och Sofia 9 kg, som idag skickades hem mot Sverige. Skönt att slippa bära runt på allt. Sen blev det en sista vända på stan innan vi åt var dagliga nattmat.

Fia hitta andra skor när conversen var förstora.

2 blonda med en karta

Vi kom iväg lite senare än planerat. I natt har varken Sofia eller Fia sovit speciellt bra. Bedbugs!!! Men vad gör det om tidsplaneringen spricker. Vi har inge bråttom. Under frukosten fick vi även bevittna ett litet slagsmål mellan en thaibrud och engelsman. Hon gav killen en karatespark i nyllet. Här kan vad som helst hända.

Vi har sen med hjälp av en karta, tagit oss runt och faktiskt inte gått fel en enda gång. Tog oss först till ett museum, som dock var stängt. Så vi får gå tillbaka imorgon. Sen traskade vi en jävla bit för att ta oss till "Temple of Dawn". Kollade in byggnader, ringde i klockor osv. Men vi fick tyvärr inte komma in i "bönerummet", för vi hade för korta shorts på oss.

vi har provat på tuk-tuk, vilket blev en spännande resa. Han tog oss på "2 stop", där vi var tvungna att gå in i en reseshop och låtsas att vi ville åka vidare och ville ha info. Om vi gjorde detta körde tuk-tuken oss vart vi ville för 10 bath. Men det gör vi aldrig om. Sen har vi varit på weekend market igen och trängts med folk.

Nu ska vi ta en fotmassage och pedikyr, sen blir det nog lite mer mat igen ;)

weekend market

Det blev en riktigt lyckad utekvall i Bangkok igar, man traffar sa sjukt mycket nytt folk hela tiden! Vi avslutade den som vanligt med lite nattmat, denna gang pa burger king!

Efter nagra timmars somn tog vi oss upp imorse och tillsammans med varan van fran London gav vi oss ivag till en weekend market. Sjuuuukt proppat med folk sa man kom knappt fram! Men det var kul och vi fick med oss en hel del hem faktiskt. Under kvallen har vi bara tagit det lugnt. Atit middag, strosat runt har pa Khaosan Road och shoppat lite till och nu sitter vi pa ett internetcafe. Snart tankte vi nog ga och lagga oss faktiskt for imorgon ska vi vara kulturella ;)

MBK

Hallå, ni har blivit lite dåliga på att kommentera tycker vi! Det är faktiskt våran hödjpunkt att gå in och läsa vad ni skrivit. Skärpning :)

Våran första hela dag i Bangkok idag och större delen har spenderats på MBK, deras största shoppningcentrum. 6 eller 7 våningar, massa affärer och massor med folk. Dock så ser dom flesta affärerna likadana ut och har ungefär samma utbud. Vi var skittaggade på att köpa nya converse eftersom det är så mycket billigare här men det visade sig att Fia har för små fötter. Så inga converse för henne. Sofia har däremot beslutsångest på vilka hon ska välja.

Sen åkte vi tillbaka till hotellet, tog en powernap och nu sitter vi med en drink i handen och väntar på en kille från London. Vi får se vad kvällen har att erbjuda :)

Sofia A och Fia, Koh Chang

Bangkok

Vi hade en trevlig utekväll med Lisa och Sofia.A igår. Slutade med att vi satt och käkade nattmat, som vanligt. Igår åt Sofia och Fia 2 portioner till och med. Sjukt konstigt, men vi äter som hästar under kväll/nattid.
På morgonen tog vi oss till hamnen för att bege oss till Bangkok. Ca 9 timmar senare var vi framme, och jäklar vilken skillnad det är. Folk överallt, kaos, stressigt och påträngande försäljare. Trötta och småirriterade, tog vi lunch för att få energi. Sen har vi gått runt och letat boende.

Denna gång har vi varit riktigt duktiga och gått runt och verkligen kollat, inte tagit första bästa. Vilket lönade sig. Alla sa att vi inte skulle hitta något billigare än 700bath. Vi hittade först ett för 500, men vi beslöt oss för att kolla lite till. Då hittar vi DET. 380bath och vi har VARMVATTEN!!!!! Första gången på 5 veckor vi får duscha varmt. Det är himmelriket! Vi slog till, gick ner till receptionen och beställde fotmassage i 30 min för 100 bath(25kr).

Lyckliga och på bra humör tog vi en runda på stan, åt först majskolv och kycklingspätt(detta är efter middagen), sen blev det ett stopp till där vi beställde in vitlöksbröd. Shoppade lite smycken, strosade runt och på hemvägen blev det mer majs.

Dykarcertifikat

Vår sista dag på Scuba Divinng var igår. TYvärr var det lite grumligt i vattnet så man såg inte lika mycket som dagen innan. Sen var vi fler i vår grupp då deras intruktör inte dök upp. Man ska egentligen inte vara så många som vi var samtidigt, men dem fick improvisera. Ännu en dag på havet och vi klagar inte, plus att vi kom ju hem med dykarcertificat. YAY VIKINGS! Vi skulle berätta att våran instruktör, Steve, är mycket stolt över oss!
Tyvärr var det inte riktigt klart, utan vi hade lite teori kvar. Den drog ut på tiden då våran hjärnor lagt av. Men när provet var klart hade vi fått 96% rätt på svaren (motsvarar bara 2 fel av 50). Så nu vill vi bara dyka mer. Längtar till Barriärrevet.

Direkt hem för att duscha och sen möta upp Lisa och Sofia som viträffade dagen innan och Anders och Patrik som vi dök med. Tyvärr fick Sofia sin huvudvärk, första gången på 5 verckor, så hon stannade hemma och sov ut. Koh Chang var dött denna kväll. Vi försökte oss på olika ställen, men folket var borta. Hamnade på Magic Garden, där jag och Sofia försökte på oss dansgolvet, men DJ:n hade inte bästa musiksmaken. Så det blev en nattmiddag innan jag smög in hos Sofia.

Idag, har vi legat på stranden med Sofia A och Lisa. Sjukt varmt. Sen promenera vi hem och tog en massage. Både två märkte att vi hade knutar i axlarna. Nu har vi käkat och ska hem och sminka oss innan vi ska möta upp tjejerna igen, för en sista kväll tillsammans. Imorgon drar vi till Bangkok!!

dykning i havet

Vi kan börja med att säga att vi inte har tatuerat oss. Vi fick en målning av barens märke av en kille som jobbade i baren ;)

Idag var våran första dag med dykning på öppet hav. Vi tog båten ut och började med första dyket på 11 meters djup. Såg massa korallrev och fiskar i olika färger. Sofia fick till och med mata fiskarna! 30 minuter var vi nere och det var verkligen en cool känsla. Vattnet var hur klart som helst. Sen fick vi träna på att ta på och av oss utrustningen i vattnet. Gratis lunch och lite häng i solen på båten innan det var dags för andra dyket. Denna gång på 12.6 meters djup. På detta ställe var det lite grumligare men vi simmade ialla fall enda ner och stog på botten. 40 minuter var vi nere denna gång men det kändes som 10. Att dyka och simma mitt i ett fiskstim är verkligen en annorlunda och häftig känsla!

Vi var tillbaka runt halv 4 och då gick vi ner och satte oss på en strandrestaurang. Hur mysigt som helst. Nu sitter på en bar som visar en film. Ikväll blir det en tidig kväll, vi känner att vi behöver sova ut.

Koh Chang - Lonley Beach

Vi är framme på Koh Chang, inne på våran andra dag här. Resan tog längre tid än väntat. Över 1 dygn reste vi i en jäkla buss. Men idag har vi känt att det var värt det.

När vi väntade på färjan som skulle ta oss över till Koh Chang, stötte vi på en DJ, som jobbade här. Han tog sig an oss och hjälpte oss hitta boende och allting. Vi är väldigt glada för detta, för vi kom till rätt ställe här på ön. På kvällen gick vi till hans bar, där vi fick gratis dricka och mat. Men vi tog det lugnt för vi bokade nämligen vår dykkur samma kväll och fick börja redan dagen efter (alltså idag).

Klockan stod på 07.30 imorse och vi tog oss till Suba diving center. Där var det för 3 timmars film, som blev bara 1 timme pga av att dvd gick sönder. Inte oss emot. Så då åkte vi med 2 till svenska killar och vår instruktör, till en pool för att börja gå igenom grunderna. Som att andas under vatten, om man tappar glasögon och allt sånt. Sjukt äcklig känsla första gången. Fia fick lite panik i början men man kom in i det tillslut. Det har varit en spännande och annorlunda dag.

Våra 2 dagar framöver nu kommer vi spendera på en båt på öppna havet, för att göra det sista övningarna, sen dyka med fiskar o korallrev och för att även plugga lite teori. Lite bervösa för morgondagens lvningar, vi har 3 avancerade kvar, men "we can do it!!" vi puschar varandra!

Nu sitter vi och äter middag och sen ska vi möta våra dykarkompisar på samma bar som vi var på igår för lite trevligt kvällshäng. Kanske en match i baljard och fotbollstittande.

Krabi Town

Idag har solen visat sig framme hela dagen. Vi la oss vi hamnen, på en liten gräsplätt och har legat där hela dagen. Sett två vilda apor har vi gjort också. Imorgon får vi äntligen åka vidare. Ser inte fram emot den 14 timmar långa resan, men ska ändå bli skönt när vi väl är framme. Snart dags för middag igen, händer inte så mycket mer här.

ändrade planer

Heeej allihopa, Sofia här. Hoppas att ni har det bra där hemma! Jag har en bra och en dålig nyhet. Jag kör den positiva först. Idag har vi haft strålande sol hela dagen så vi tog en longboat över till Railey Beach och har bara legat där och slöat. Underbart! Och nu till det negativa. När vi kom hem fick vi reda på att vi inte kan åka till koh tao imorgon och förmodligen inte dom närmaste dagarna framöver heller. Vi har ju lite tidsbrist eftersom vi redan bokat biljett från Bangkok till Bali så vi blev tvungna att tänka om.

Vi måste ta oss med buss genom landet upp till Bangkok och därifrån ta oss ut på öarna längre upp i landet. Det lutar mot Koh Chang och Pattaya. Alla bussar var tyvärr fullbokade till imorgon så det får bli en dag till här i Krabi Town. Men vi vill åka nu nu nu för vi är fett taggade på att ta dykarcertifikat nu!

Håll tummarna

Fortfarande storm på havet så vi sitter fast i Krabi Town. Här öser regner ner så vi har inte så mycket att göra. Har sovit och tagit det lugnt hela dagen, vilket ioförsig varit ganska skönt. Behöver ta igen oss lite. Men vi hoppas verkligen att vi får komma iväg i övermorgon, för annars kommer vi få lite ont om tid för vårat dykarcertifikat.

Mot Koh Tao

Vår sista kväll på Phi Phi innehöll regn HELA dagen. Det var en lugn kväll ute i största allmänhet, då folk möjligtvis var trötta efter nyår. Vi spelade biljard och umgicks med våra nya vänner där en sista kväll.

Idag bar det av mot Koh Tao. Tyvärr behövde vi ta en natt i Krabi pga storm på havet. Fick reda på alldeles nyss att vi kommer behöva stanna ytterligare en dag. Tråkigt att behöva vänta på att få komma iväg, men vad ska man göra. Idag ska vi lägga oss i säng tidigt och försöka komma tillbaka till normala tider.

Vi kommer sakna Phi Phi, och alla vi träffat. Men nu är det verkigen dags för oss att åka vidare. Ses kanske en annan gång.

Gott nytt år!

Gott Nytt År på er där hemma. Hoppas ni hade en  lika bra kvälll som vi. Massa fyrverkerier, då Sofia och jag följde med ut i vattnet för att kolla på alla raketer. Stört mycket folk ( vi är glada att vi sket i Full Moon). Det var en bra kväll som slutade nu på morgonen. Sofia och Fia sov ut för när vi vaknade upp regande det, så vi bestämde oss för att somna om.

Tyvärr regnar det fortfarande, och då finns det inget att göra. Dags för oss att börja dra sig vidare för att ta dykarcertifikat.